Sunday, February 27, 2011

Japanese Lesson 66: particle "ga" 「が」-- 英語の「が」

Japanese vocabulary:
語彙:

自転車
じてんしゃ
bicycle

盗む
ぬすむ
to steal

教師
きょうし
teacher


ねこ
cat

追いかける
おいかける
to chase

パソコン
ぱそこん
computer

壊れる
こわれる
to break down; to get broken

----------------------------------------

The particles "wa" 「は」 and "ga" 「が」often become confusing for non-native Japanese speakers. The following is a simple explanation of "ga"「が」.

Simply put, 「が」emphasizes the words that come before it. Here are some examples:

私はその自転車を盗まなかった。彼が盗んだ。
わたし は その じてんしゃ を ぬすまなかった。かれ が ぬすんだ。
I didn't steal that bike. HE is the one who stole that bike.

彼女が私の教師です。
かのじゅ が わたし の きょうし です。
SHE is the one who is my teacher.

その犬が猫を追いかけた。
その いぬ が ねこ を おいかけた。
THAT is the dog that chased that cat.

犬が好き。猫はあまり好きではない。
いぬ が すき。ねこ は あまり すき で は ない。
I like DOGS. I don't really care for cats in general.

犬は好き。猫があまり好きではない。
I like dogs, but I really don't care cats.

私のパソコンが壊れた。
わたし の ぱそこん が こわれた。
My computer broke.

No comments:

Post a Comment

Feel free to ask questions here. I will usually answer within one day.