Thursday, February 24, 2011

Japanese Lesson 55: -ru ending verb review 日本語の一段動詞の活用

This is a review for many of the -ru ending verb types in the dictionary, past and continuous forms:

verb ending → dictionary form → past form → continuous form

to eat
verb base =  (食べ)る (たべ)る
る → 食べる → 食べた → 食べている
る → たべる → たべた → たべている
る → 食べます → 食べました → 食べています

to wear
verb base = (着)る → (き)る
る → 着る → 着た → 着ている
る → きる → きた → きている
る → 着ます → 着ました → 着ています

to believe
verb base =  (信じ)る → (しんじ)る
る → 信じる → 信じた → 信じている
る → しんじる → しんじた → しんじている
る → 信じます → 信じました → 信じています

to get up
verb base = (起き)る → (おき)る
る → 起きる → 起きた → 起きている
る → おきる → おきる → おきている
る → 起きます → 起きました → 起きています

to go out
verb base = (出かけ)る → (でかけ)る
る → 出かける → 出かけた → 出かけている
る → でかける → でかけた → でかけている
る → 出かけます → 出かけました → 出かけています

to throw away
verb base = (捨て)る → (すて)る
る → 捨てる → 捨てた → 捨てている
る → すてる → すてた → すてている
る → 捨てます → 捨てました → 捨ています

No comments:

Post a Comment

Feel free to ask questions here. I will usually answer within one day.